.: Most Read :.

Join Churp Churp

Join Churp Churp
Click on the image to find out more

Friday, March 04, 2011

Durian Gemok2

Hari ni hari Jumaat. Dah lama ku nantikan hari ni untuk beli durian kat pasar malam Putrajaya. Since malas nk beramai2 di pasar malam tu, I went there quite early. 3 PM sudah gerak g sana. So mmg tak ramai la. Some of peniaga pon tengah setup barang2 meniaga. Pusing2… jumpe la 1 gerai durian. Dengan hati yang girang sebab dah lama ngidam… ku beli 2 bijik. Lepas tu terus menuju ke rumah sambil memandu dengan mematuhi had laju sehingga kan bau durian yang diletakkan di dalam kotak mineral water telah melebar sayapnya kebahagian cabin kete. Perut pon berlagu Hip Hop craving nak makan durian. I believe masa tap ID kat gate depan tu mesti pak guard yang jaga tu pon tergoda dengan penangan bau durian ni. Bila dah sampai rumah… dengan cepatnya durian diseludup masuk dan dikopek 1 persatu.
 B0310

Ni buah yang pertama. Buah yang kedua pon gemok2 mcm ni jugak. Sebiji ada 5-6 ulas je. Tapi setiap ulas tu gemok. Patut la berat ko masa timbang nak beli td berat bangat! Berpeluh aku nk byr.

TIPS untuk membeli durian:

  1. Beli durian hanya bila ada pesaing berniaga di kawasan yang sama
  2. Try negotiate harga
  3. Pilih sendiri buah yang mana yang kita nak.
  4. Kalau dorg yang pilih, check dulu kulit dia sama ada ok ke tak or ada lubang ke x. jangan tengok isi je.
  5. Mintak peniaga tolong belah siap2 kat bawah buah tu supaya senang untuk dikopek nanti
TIPS untuk hilangkan bau durian

  1. Letakkan sekeping roti putih pada tempat yang berbau durian tu (dalam cabin or boot kete or dalam rumah). Roti ni akan menyerap bau durian tu.
  2. Untuk bau mulut, gosok gigi
  3. Untuk bau nafas, makan roti putih beberapa keping.

No comments:

Post a Comment