.: Most Read :.

Join Churp Churp

Join Churp Churp
Click on the image to find out more

Saturday, March 24, 2012

Kopi Pra-Campur or Gula Pra-Campur

B0553

1st of all, I would like to mention this is not a post untuk memburukkan mana-mana brand. Ini untuk memberi kesedaran kepada pengguna untuk lebih peka terhadap komposisi bahan2 yang terkandung di dalam makanan/minuman segera/pek ni. (Saya ambil contoh brand ni sebab kopi segera ni yang ada di rumah.)

Sebelum membeli sebarang jenis produk, please please please look at the ingredients. Setiap ingredient disusun dari kiri ke kanan and mengikut komposisi paling banyak ke paling sedikit.

B0552

kalau tengok betul2 pada sample gambar, Gula takes the 1st place, followed by krimer bukan tenusu. Lepas tu baru la serbuk kopi segera, tongkat ali, dan lain-lain.

Pengguna sering dikelirukan dengan label hadapan yang tertulis bahan-bahan ‘unik’. Of course this is a marketing strategy. Pengguna selalunya membeli dengan percaya 100% bahan2 yg ditulis dihadapan pek is the only bahan2 dalam produk tersebut. But pengguna perlu lebih bijak jugak sebelum membeli sebarang produk terutama sekali produk makanan/minuman yang mentioned mengandungi bahan-bahan ‘unik’ masing2.

No comments:

Post a Comment