.: Most Read :.

Join Churp Churp

Join Churp Churp
Click on the image to find out more

Thursday, August 20, 2015

Saya belajar nothing sepanjang tempoh ijazah

Wait a minute. Ask yourself.
1. Kaki ponteng kelas?
2. Attendance suruh kawan tandatangan?
3. Assignment hanya letak nama?
4. Quiz dan exam meniru?

Come on. Kalau pun tak belajar apa2 sepanjang tempoh belajar, at least anda belajar cara nak menipu diri sendiri dengan mengasah skill 1-4 tadi.

Tempoh pembelajaran selama 4 tahun untuk ijazah sememangnya akan menyebabkan anda belajar sesuatu tanpa anda sedari. Zaman di universiti melatih minda anda dalam bidang akademik dan sosial.

Akademik
Banyak cara pembelajaran yang digunakan. Misalnya lecture, presentation, group work, research finding, project. Jika anda mengikuti bidang ICT seperti networking, software engineering, graphics and multimedia, tak semestinya anda bila anda keluar mencari peluang pekerjaan nanti anda akan bekerja dalam bidang khusus tu sahaja.

Ramai graduan yang memasuki bidang pekerjaan, mereka bekerja diluar study scope masing2. Para graduan harus sedar yang bidang pekerjaan amatlah luas. Pihak universiti menyediakan pengetahuan asas yang harus dipelajari bagi melengkapkan para graduan untuk menghadapi bidang pekerjaan nanti. Pihak universiti juga berusaha sedapa upaya melengkapkan para graduan dengan technical skills dan professional certificates. Certificates ini hanyalah added value kepada sijil ijazah.

Sosial
Kehidupan di universiti banyak mengajar anda mengenai kehidupan dan sosial. Hidup di universiti tidak seindah dalam drama TV. Pergi kelas, bercinta, dating, pergi clubbing, bawa kereta sports. Kehidupan di university lebih daripada tu. Ia melatih anda untuk tahan pressure, soft skills, disiplin, dan management.

Di universiti tiada warden untuk menjaga anda pergi ke kelas atau tidak. Tiada ibu bapa yang nak kejutkan pagi2. Tiada ibu bapa yang nak control berapa jam boleh main game. Disinilah terletaknya disiplin. Kalau tak pandai jaga diri, addicted to online game, stay up lah sampai pagi. Korbanlah kelas esoknya. Cukup tempoh, sampailah warning letter.

Nak siapkan assignment. You will face some group members yang degil, pemalas, dibenci tapi lecturer assign dalam group yang sama. Sometimes you buat semua kerja tapi member datang tumpang nama. You pinjam PC kawan then assignment kena curi lepas tu dapat kosong sebab di caj meniru. How to handle this? Lepas 8 semester, you will know how to handle this situation.

Do you think lepas study dah lepas semua sengsara? No way! Di universiti hanya cebisan sedikit. You will face so many issues and pressures masa kerja. Last minute task, stay back until midnight, kena marah sebab salah. But you have survived masa di training field (universiti), you will survive di alam pekerjaan.

--------------

You may not realize ilmu yang anda dapat upon graduation. Tapi cuba buat perbandingan diri sendiri sebelum dan selepas alam universiti. You will see the difference.

Menuntut ilmu kerana Allah adalah ibadah. InshaAllah. Niat belajar sebab Allah. Nak dapat pekerjaan yang baik dan balas jasa ibubapa.

#unitenconvo2015 - some of my former students


No comments:

Post a Comment