.: Most Read :.

Join Churp Churp

Join Churp Churp
Click on the image to find out more

Tuesday, January 31, 2012

A dream come true on 16 January 2012

Isnin, 16 January 2012, 1015.
Location… Meeting room Level 4 COGS, UNITEN

“Shakirah, Congratulations. You have passed with minor… minor corrections.”

----------------------------------------------

Isnin, 16 January 2012, 0850.
Hello Admin building. Owh segaknya terasa diriku melangkah masuk ke dalam bangunan kelabu macam dalam drama omputih dengan fitted blazer jalur-jalur berwarna blue black matching dengan boot-cut pants, and completed with 4.5 inch high heels (platforms)…

but…

the ‘macho FBI’ looking was a little bit spoiled by galas 1 beg laptop berwarna ijau dibelakang, and beg shopping yang berwarna hijau yang dipenuhi file2 references tebal dan buku rujukan Shell Programming yang mungkin seberat 5 kg. I wish nak pinjam beg polybag (yang ada roda) kanak2 darjah 1 nak heret file2 ni. Whatever… tugas aku seterusnya lebih penting daripada yang lain2… aku bakal masuk ke medan perang sebentar lagi. Dalam hati tak berhenti berdoa memohon pertolongan Allah agar permudahkan presentation ni. Harapan yang dibawa bukan hanya dari dalam diriku, tetapi aku membawa sekali maruah keluarga, dan harapan mak, ayah, and my brother yang menggunung tinggi. Aku perlu lakukan yang terbaik… No need to be afraid of anything. Just defense what ever that I have done, what was my efforts through out my research… TELL THEM!

Owh ya, Dr. Shariffuddin came n wish me all the best and finally I have made it until that day. He told me and the external examiner that my case sangat strange.. 2 kali thesis hilang! 1st hilang was the 2nd draf submission, and the latest, my thesis tak sampai ke external examiner. OK… pihak surat menyurat UNITEN patut buat kerja dengan bertanggungjawab dan amanah and please jangan main-main dalam hal keje. Kalau tak penting, kitorg tak suka2 hati nak hantar surat lah. Pakai Pos Laju pon bole ilang. pfftttt.


Isnin, 16 January 2012, 0910.
B00497

The battle has begun. Presenting… talking… answering questions – there goes… satu demi satu bullet menembusi baju dan seluar kalis peluru. damn. tiba2 aku ‘flying’. Aku hanya jawab dan jawab (a.k.a. tembak dan tembak) tak kesah la kena sasaran ke tak. sebab dalam preparation aku target musuh datang naik kuda, rupa2nya dia mai naik helicopter dan jet. Aku lihat co-supervisor aku disebelah chairman dengan penuh harapan pertolongan walaupun aku tahu dia tak dapat mengulurkan bantuan ketika peperangan sedang berlangsung. But by looking at her and she’s smiling and trying to help tapi tak boleh, aku gagahkan jua mara dengan pengalaman dan hasil kerja aku di medan pertempuran ni. Hah… akhirnya setelah lebih sejam, pertempuran aku berakhir. Aku diarahkan untuk meninggalkan kawasan peperangan sementara para hakim lagi bijaksana sedang berbincang mengenai keputusan oral examination aku. Keluarlah aku dengan hati yang berdebar dengan anggota yang berlumuran darah dan luka. Aku sudah lakukan yang terbaik dan terdaya. Bibir tidak putus2 bertasbih dan berdoa kehadrat Allah. Hanya Allah yang Maha berkuasa dan Maha Mengasihani aku dan keluarga. Jauh di sudut hati, aku tahu mak aku masih ditikar sembahyang berdoa supaya semua selamat.


Isnin, 16 January 2012, 1015.
Aku sedang duduk di suatu sudut di luar bilik mesyuarat. Aku tak kesah duduk atas lantai atau bertinggung… aku tak peduli. Yang aku tahu hanya berdoa tanpa henti. Tiba-tiba, “Shakirah, please come in”, Dr. Salman (Chairman) panggil aku untuk masuk ke dalam bilik mesyuarat semula.

“Shakirah, Congratulations. You have passed with minor… minor corrections.”

Alhamdulillah, Syukur kehadrat Allah. I was looking at my co-supervisor, Dr. Azizah… she was smiling at me. Perasaan Sebak. Terharu. Gembira. Bergenang air mata.

Juri-juri memberi komen masing2. Aku hanya senyum dan tak peduli komen2 tersebut pedas atau apa. Yang penting isinya adalah AKU DAH LEPAS MASTER DENGAN MINOR CORRECTIONS! (Okay… some of you will cakap… alaaa bukan perfect pon. Ada corrections pon still proud ke? FYI sangat jarang org pass master dengan 100% correct. At least ada 0.1% lack. So kalu minor corrections tu is dah cukup bagus sebab selalunya result viva adalah major corrections).

My target, take note apa yang juri cakap, betul kan yang tu. Make sure dapat paham betul2.
I called my mum to ask my ayah to fetch me. I told her dah habis n dah lepas. OMG… she sounds so happy and proud of me. Same goes dengan ayah. Lepas tu I went off to COIT to have a short discussion dengan Dr. Azizah and Dr. Salman mengenai correction yang kene buat (Finalize). Done with it, pegi wat lawatan sosial teman2 lama di COIT. Finally I went to the hotel to fetch my mak and ayah. Its time to go back to Penang.

I was talking non-stop from Bangi to PJ citer what was happening. Owh y pegi PJ? Nak fetch my brother from his house. Ok… did I missed something? I forgot to tell my brother that I have passed my viva! And the story pun bermula balik.

We celebrate my viva dengan tapauan nasi beringin di pondok R&R Sungai Buloh. Nasi yang sedap, makan dengan my mak, ayah and brother di bawah pondok, celebrating my achievement.. It’s a PERFECT MOMENT! That was the ‘real’ makan after seminggu tak lalu makan… macam skrip Abdul Wahab dalam Tiga Abdul;Makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah. Nasi beringin sangat sedap and rasa macam nasi kandaq okay! jadi korg xyah mai penang nk makan nasik kandaq… makan ja nasi beringin. TQ Bae, nanti aku nak makan nasi beringin lagi.

Eh, what else yang aku lupa? Bagi tau my supervisor pasal my result! He was in the middle of the meeting. I called him, Im so glad to hear,”Good” from him. Short but very meaningful.

Owh, the corrected thesis baru hantar td and now waiting for the approval sebelum hantar yang hardbound.

Overall.. Alhamdulillah!
*Wink*

No comments:

Post a Comment