.: Most Read :.

Join Churp Churp

Join Churp Churp
Click on the image to find out more

Thursday, November 04, 2010

I am proud to be Malaysian

chewwah... patriotik sket. Bila pergi ke negara org kan.. kita akan rasa betapa untungnya jadi Malaysian and tinggal di Malaysia.

okay.. sebelom korang baca ayat2 seterusnya let me give u an overview about it okay. it is more on pro-kerajaan. so sesape yg anti-kerajaan sila jangan baca kalu xmau hati korg sakit or menambahkan dosa menyumpah2 org. tapi kalau nak baca jugak suka hati korg la kan. mungkin boleh ubah persepsi korg.

Ok. kenapa aku rasa bertuah jadi Malaysian? Sebab...
  1. kat Malaysia Masjid byk... surau byk... even kat shopping mall pon ada surau. Senang nak solat. Sape yang tak nak solat tu dosa tanggung sendiri la kan.
  2. Kerajaan Malaysia menjalankan hubungan baik dgn kerajaan luar. byk kelonggaran utk Malaysian n xyah melalui prosedur yg xmasuk dek akal.
  3. Nak makan senang sebab banyak yg halal tp still kena beware jugak la kan. bukan boleh taram semua mknan.
  4. Toilet ada paip. senang nak basuh *. tapi byk Malaysian yg xpandai jaga kebersihan toilet. abes basah lantai or xpandai press flush button.
  5. Ada nasi campur n mknan berkuah. perghhhhh... mmg terbaek!
  6. Ada hway dan kemudahan lingkaran jalan raya yang bagus
  7. ada cuti utk hari raya
  8. muslim kat overseas sukarela jaga kebersihan surau. kenapa susah nk jmpe masjid/surau yg bersih di malaysia?
  9. point2 yg seterusnya akan diupdate lg nanti. ttbe xde idea lak.
ok... ini political sket. Apa yang aku xfaham  adalah kenapa sesetengah tersangat benci kerajaan malaysia? kenapa tak suka sangat dengan Tun M? Apa yang kita kecapi hari ini, lebuhraya, bangunan mega, projek mega, kemudahan awam, LRT, hubungan baik dengan dunia luar n etc... ia xdatang dengan bergolek dan sudah pastinya ia terjadi dengan izin Allah TETAPI dengan kita berusaha ke arah itu. Dengan kerjasama rakyat dan pemimpin, kita boleh maju. Tak perlulah terlalu taksub konon nya sesuatu parti itu akan membela naseb rakyat sebab walau parti apa pon... skrg ni semuanya d***. alamak termelencong lak sket. ok2 apa yg aku nk sebutkan kat sini adalah bersyukurlah dengan apa yg kita dapat sebab kat luar sana.. tak semestinya muslim kat luar sana dpt hidup mcm kita kat Malaysia. and.. apa salahnya mengakui kebenaran n jasa Tun M terhadap kita dan of coz Alhamdulilah krn Allah izinkan tindakan itu utk ke arah kebaikan.

TETAPI mesti la da jugak sikit yg xbagusnye atau pon yg kurang kan dengan parti skrg..manusia. tp tu boleh di improve kan dan diambik ikhtibar dr negara2 lain.

Okay lah. saya disini mengaku bhw ilmu saya tidak lah setinggi mana, pengetahuan jugak tidak seperti Ilmuan Islam, pengetahuan politik jugak hanya di atas surface shj. Tapi, rendahkan lah ego utk menghargai jasa sesorg dan menghargai sesorg.

P.s: terlepas nak pegi Tun Mahathir LEcture series december ni kat DSS UNITEN.

No comments:

Post a Comment